Alternativet

Arrangementer

Find og deltag i lokale og nationale arrangementer

28

aug.

Alternativets deltagelse ved Klimafolkemødet 2025

**Hvornår og hvor?** Klimafolkemødet afholdes i Middelfart fra 28. til 30. august 2025. Det er Danmarks største folkemøde om klima og bæredygtig omstilling og har gratis adgang. **Hvem repræsenterer Alternativet?** Folketingsmedlem Torsten Gejl deltager aktivt og bidrager med sin viden og politiske indsigt. Derudover deltager en engageret gruppe frivillige – og der er plads til flere interesserede. **Koordination** Plan for Å på KlimaFolkemødet 2025 finder du her: https://uurl.dk/ALT-KFM-Menuplan Koordineringen varetages af Sune. Har du lyst til at bidrage – ved opsætning, samtalesalon, standpasning eller idéudvikling – så kontakt ham direkte via AlleOS-profilen: https://alleos.alternativet.dk/user/774 **Hvorfor være med?** - Bidrag til debatten om grøn omstilling og lær om folkeligt klimaengagement - Opbyg netværk og del Alternativets visioner for social og klimamæssig ansvarlighed - Få erfaring og medvirk til at give Klimafolkemødet et synligt og inspirerende udtryk <br> Vi ser frem til at mødes i Middelfart til en inspirerende og handlingorienteret Klimafolkemøde.

08.00 - 18.00
Se detaljer

28

aug.

RV25 infomøde, for alle kandidater

Kære RV- kandidater, mødet er en opfølgning på vores seneste fælles møde før sommerferien d. 25.6. Her drøftede vi en række praktiske ting omkring valgkampen og fortsatte processen omkring regional politikudvikling. Dagsorden for mødet bliver lagt op når vi nærmer os. Tøv ikke med at skrive til rasmus.rydahl.hb@alternativet.dk hvis du har spørgsmål eller input til den regionale valgkampagne, eller til jesper.callesen@alternativet.dk eller kristian.johnsen.hb@alternativet.dk om den regionale politikudvikling, kh 🍀 Link til mødet: meet.google.com/pvc-rutw-eri

15.00 - 16.30
Se detaljer

29

aug.

Flyersuddeling med Karoline Lindgaard og Alternativet København

Så skydes KV25 i gang og vi skal male København grøn! Vi deler flyers ud hver fredag morgen fra uge 33 på Dronning Louises Bro. Alle er velkomne: vi medbringer fælles København flyers og det er også velkomment at medbringe egne flyers. Vi ses på gaden til en fantastisk valgkamp!

05.30 - 07.00
Dronning Louises Bro
Se detaljer

30

aug.

KV25 / RV25 Aarhus - KREATIV WORKSHOP

Vi idéudvikler og forbereder gadeaktiviteter og lignende til valgkampen. Der er lagt op til en sjov og hyggelig dag. Vi mødes i vores nye kampagnelokale på Nørreport. Det er i den gamle arkitektskoles lokaler med indgang ved p-pladsen mellem Nørreport og Kaløgade. Begivenheden bliver opdateret med mere info efter sommerferien.

08.00 - 14.00
Nørreport 20
Se detaljer

30

aug.

Assens - medlemsmøde med besøg af Jeanette Sandberg (SF)

Vi får besøg af Jeanette Sandberg, der sidder i byrådet og fortæller om den aktuelle situation. Alternativet Assens er i valgforbund med SF, Radikale og Enhedslisten. Vi vil også bruge lidt på tid i fællesskab at ideudvikle på den kommende valgkampagne i.f.t. læserbreve, gademøder og andet godt. Der er kaffe på kanden og frugt på bordet - vi glæder os til at se jer.

08.00 - 10.00
Søndergade 99
Se detaljer

3

sep.

Bestyrelsesforum

Halvårsmødet er lige rundt om hjørnet - vi glæder os. For bestyrelserne rundt omkring venter der vigtige administrative opgaver der er helt afgørende for vores deltagelse i KV/RV25. Vi gennemgår dem i detaljer og anviser vej til hjælp hvis der er behov for det. Kampagnen skal gerne være i fuld gang og henvendelser vedrørende debatter fylder formentlig også meget. I får gode fif til at håndtere og koordinere debatter. Kom med, få overblikket og bliv opdateret, så vi kan løfte valgkampen sammen. Programmet er tilrettelagt således at den første time er fælles og anden time er åben for diverse breakout rooms. Vi kommer til at fejre den første bestyrelse, der booker deres lokale bestyrelsesmøde fra 20-21 i et breakout room. Dagsorden og mødelink følger. Har I noget I gerne vil have behandlet så skriv endelig til Rasmus: rasmus.rydahl.hb@alternativet.dk med input.

16.55 - 19.00
Se detaljer

3

sep.

SEKEM: De omdannede ørken til frugtbart land

Onsdag den 3. september kl. 19-21 inviterer vi alle til at høre den fantastiske historie om hvordan en række didikerede mennesker indvandt ørkenområde og etablerede et bysamfund på biodynamiske principper. Det handler om bysamfundet Sekem, der ligger i Egypten. Om stedet fortæller Simone Simon: "Bysamfundet blev i sin tid etableret af Ibrahim Abouleish. Han fik i år 2000 den alternative nobelpris for sit livsværk - SEKEM FARMEN. Den blev grundlagt i 1977 60 km nordøst for Cairo. Den bygger på bæredygtighed og vil begrænse profitmaksimering. Det er i dag en succesfuld bedrift, som samtidig er tæt forbundet med et samfunds sociale og kulturelle udvikling til gavn for menneskeheden." Simone Simon har været i Sekem-samfundet og kommer den 3. september og vil fortælle om stedet og hendes oplevelser af stedet. Deltagelse vil være gratis, men tilmelding er påkrævet. Arrangementet foregår i Kulturcentret, Poppelalle 12 i Taastrup.

17.00 - 19.00
Poppelalle 12,2630
Se detaljer

4

sep.

Ekstraordinært årsmøde og opstillingsmøde Østjylland 04/09-25

Kære Alternativister i Storkreds Østjylland Vi indkalder hermed til ekstraordinært årsmøde og opstillingsmøde, og vi glæder os til at se jer. STED: Online via Zoom - link : https://us02web.zoom.us/j/89136240849 Tilmelding er ikke nødvendig. Mødet bliver kort, godt og ikke mindst vigtigt! Dagsorden: Velkommen/tjek ind v Gitte Dreier Fremlæggelse af regnskabet for 2024 v. Mads Damsgaard Godkendelse af regnskabet 2024 Valg af revisor v Mads Damsgaard Præsentation af kandidater (2 minutter hver) Eventuelt Vi glæder os til at se jer – på skærmen – og til at møde kandidaterne med grøn samvittighed og god energi. De bedste hilsner fra Storkredsbestyrelsen i Østjylland Thomas Frederik Kortholm, Gitte Dreier Jacobsen, Mads Damgaard Mortensen, Lissi Bagge og Karsten Fyhn

17.30 - 18.30
Se detaljer

6

sep.

Supplerende opstillingsmøde

Vi ved godt, at vi har holdt mange opstillingsmøder - men vi har også mange kandidater, som gerne vil med i valgkampen - positivt problem. Vi indkalder derfor til supplerende opstillingsmøde. **Drømmer du om at stille op som kandidat?** Det vil vi rigtig gerne høre mere om! Hvis du overvejer at blive kandidat, skal du sende dit opstillingsgrundlag til kbh@alternativet.dk senest fire uger før mødet – *altså senest den 5. august*. Du er også altid velkommen til at kontakte [Nicholas](mailto:nicholasw220@gmail.com) for en snak om, hvordan det er at være kandidat for Alternativet.

08.00 - 10.00
Sundholmsvej 8
Se detaljer

6

sep.

Fælles opstillingsmøde for regions- og kommunalvalg 2025

##### Vil du være med til at bestemme, hvem der stiller op for Alternativet til regions- og kommunalvalget i 2025? På dette opstillingsmøde vælger vi kandidaterne i hele landet for både regioner og kommuner. Vores kandidater brænder for at skabe bæredygtige løsninger, styrke fællesskaber og nytænke den lokale politik. Kom og vær med til at give dem opbakning og legitimitet – din stemme gør en forskel! Bemærk at du skal have været medlem de seneste 90 dage frem mod afstemningen for at få mulighed for at stemme. **Er du kandidat?** Hvis du ønsker at stille op som kandidat, så læs mere her: https://alleos.alternativet.dk/handbook/view/980 Mødelink: følger **Hold øje med lokale events!** Mødet afholdes digitalt, men vær opmærksom på lokale events i din storkreds og kommune, hvor du kan mødes fysisk med andre Alternativister – fx i forbindelse med årsmøder eller andre aktiviteter.

10.00 - 12.00
Se detaljer

7

sep.

Halvårsmøde - søndag den 7. september 2025 i Turbinehallen, Kalkværksvej 12, Aarhus C

Gennem de seneste måneder har vi sat mange små skibe i gang for at skabe en helt fantastisk valgkamp til efteråret. Men vi lykkes kun samme med jer. Derfor er det så vigtigt, at vi alle sammen mødes den 7. september fysisk i Aarhus. En afgørende dag, hvor vi samler hele organisationen, inden kommunal- og regionsvalgkampen går ind i sin afgørende fase. I kommer til at høre mere om vores kampagne, bliver klædt på valgkampen og møder spændende oplægsholder, folkevalgte og kandidater. Sæt kryds i kalenderen og tilmeld dig allerede nu her på AlleOs. Efter halvårsmødet inviterer Alternativet Aarhus til fællesspisning i deres nye lokaler. Program for Halvårsmøde 2025 – Alternativet: 09:30 – 10:00 Ankomst, kaffe og godmorgen 10:00 – 10:15 Velkomst fra Århus vært Jonathan 10:15 – 10:35 Forperson Jonathan: Mobilisering frem mod valget 10:35 – 10:50 Kampagnechef Toke: Etaperne frem mod valget 10:50 – 10:55 Dagens Workshops Rasmus 11:00 – 12:00 Workshopblok 1 12:00 – 13:00 Frokost 13:00 – 13:25 Torsten, MF, med gæst 13:25 – 13:40 Kommunikationschef Andreas og Noah: Ny designlinje og hjemmeside 13:40 – 14:00 Franciska: [oplæg/emne indsættes] 14:00 – 15:00 Workshopblok 2 15:00 – 15:30 Kaffepause 15:30 – 16:30 Workshopblok 3 16:30 – 16:30 Tak for i dag! Gåbussen afgår lige udenfor døren for dem der skal med videre til Alternativets nye lokaler i Århus – her venter hyggeligt samvær og spisning. Hold lidt øje herinde idet programmet sagtens kan blive tilpasset lidt, som vi nærmer os den store dag. Husk det er gratis at deltage og maden vil være vegansk! Turbinehallen ligger kun 5 minutters gang fra banegården i Aarhus.

08.00 - 14.30
Se detaljer

7

sep.

Halvårsmødeworkshop: Vær med til at udvikle kommunal politik på beskæftigelsesområdet

**Workshop for KV25-kandidater og andre interesserede** **Moderator**: [Christa If Jensen](https://alleos.alternativet.dk/user/1743), medlem af faggruppen **Regeringen**: Hvis du kan arbejde, *skal* du arbejde **Alternativet**: Hvis du kan arbejde, *bør* du arbejde Vi tager livtag med vanetænkning og kontrolkultur i beskæftigelsespolitikken. Regeringens reformudspil fra februar 2025 er præsenteret som en forenkling – men handler i høj grad om besparelser. Vi i Å mener, at der kan spares **mere og bedre** – men på en **menneskelig og meningsfuld måde**. Denne workshop er for dig, der vil: - Udpege og udfordre de elementer i regeringens aftale, som **forringer indsatsen for udsatte** - Udforme **Alternativets KV25-forslag** på beskæftigelsesområdet - Udvikle **oneliners til valgkampen** <br>**Vi arbejder bl.a. med tre mærkesager**: 1. **Rådighedspligt med mening** Hvordan kan pligt forstås anderledes – uden kontrol og straf – men stadig med ansvar og fællesskab? 2. **4. sektor-samarbejder i kommunen** Hvordan kan kommuner samarbejde med civilsamfundet om meningsfuld beskæftigelse? 3. **Erstatninger for ressourceforløb og revalidering** Hvad skal tage over, når staten fjerner dyre og ofte ineffektive forløb? **Andre mulige temaer** (hvis tid og energi tillader): - Iværksætteri og støtte til små virksomheder - Særlige indsatser for borgere med handicap - Medarbejdernes faglighed og arbejdsvilkår **Baggrundslæsning**: - [STAR – temaside om reformen 2025](https://star.dk) - [Ekspertgruppens anbefalinger](https://fremtidensbeskæftigelsesindsats.dk) - [Alternativets udspil: Fremtidens jobcenter](https://alternativet.dk/nyheder/blog/fremtidens-jobcenter) <br>Glæder os til at se dig og høre dine ideer!

11.00 - 12.00
Maks 18 deltagere
Se detaljer

7

sep.

Halvårsmødeworkshop: Styrk Alternativets regionale aftryk og kandidater

**Workshop for RV25-kandidater og andre interesserede** **Moderator**: ??? I denne workshop dykker vi ned i vores regionalpolitiske program og diskuterer, hvordan vi bedst kan fremhæve vores mærkesager. Vi arbejder sammen om at udvikle klare budskabsplakater og idéer, der gør det nemt for både medlemmer og borgere at forstå, hvad vi står for. Samtidig tager vi temperaturen på regionsrådsvalget: Hvordan kan vi markere valgets betydning – både i sig selv og for Alternativet som parti? Vi drøfter konkrete initiativer fra vores Folketing-gruppe, der kan styrke Alternativet som regionalpolitisk aktør og støtte vores kandidater i valgkampen. Workshoppen er både inspirerende og hands-on – kom med dine idéer og vær med til at forme, hvordan Alternativet står stærkt regionalt!

11.00 - 12.00
Maks 30 deltagere
Se detaljer

7

sep.

25 kr.

Fælles aftensmad efter halvårsmødet hos Alternativet Aarhus

Efter halvårsmødet inviterer vi til fælles vegansk aftensmad i Alternativet Aarhus’ lokaler – kun 10 minutters gang fra Turbinehallen. Her får du mulighed for at: snakke løs med andre alternativister vende den kommende valgkamp nyde et hyggeligt måltid, inden turen går hjem Det koster 25 kr. + et valgfrit bidrag til valgkampen at spise med. I lokalerne har vi desuden en billig bar, hvor du kan købe sodavand, øl og drinks. Betaling sker via MobilePay på dagen, men tilmelding er påkrævet her på Alleos. Har du spørgsmål, kan du kontakte Nikoline på 40 18 96 74. Vi glæder os til at se dig i Aarhus! obs: Lokalerne ligger i baggården i det gamle trykkeri

15.00 - 19.00
Nørreport 20
Maks 60 deltagere
Se detaljer

8

sep.

Supplerende opstillingsmøde, kommunal- og regionsvalg 2025

Dette møde er det sidste opstillingsmøde i forbindelse med kommunal- og regionsvalget 18. november. Vi har allerede tre kandidater til byrådet i Aalborg (Anne-Marie Hemmeth, Mikkel Larsson og Anne Guldborg Pedersen), én kandidat til kommunalbestyrelsen i Mariagerfjord (Anette Jensen Smith), samt to kandidater til regionsvalget (Anne-Marie Hemmeth og Anette Jensen Smith). På dette møde skal vi træffe beslutning om opstilling af flere kandidater, og dagsordenen for mødet er følgende: 1. Valg af dirigent 2. Valg af referent 3. Valg af stemmetæller 4. Præsentation af aspirant(er) 5. Afstemning om opstilling af kandidat(er) 6. Eventuelt Mødet afholdes digitalt på Google Meet. Link: meet.google.com/acz-irxc-wnt Vel mødt til sidste trin før vi for alvor går i gang med at føre valgkamp! Glæd jer til kommende nyhedsbreve om kampagnearbejdet, og reservér gerne allerede et par eftermiddagstimer lørdag den 25. oktober, hvor valgplakaterne skal hænges op! Kærlig hilsen Storkredsbestyrelsen

17.30 - 19.00
Se detaljer

8

sep.

Supplerende opstillingsmøde, kommunal- og regionsvalg

Vi holder supplerende opstillingsmøde til både kommunal- og regionsvalget. Der er allerede valgt tre kandidater til kommunalvalget i Aalborg, en kandidat til kommunalvalget i Mariagerfjord og to kandidater til regionsrådsvalget, men vi har plads til flere! Det er fantastisk, hvis du vil kaste dig ud i valgkampen med en masse kræfter, men det er ikke et krav for at kunne blive opstillet. Som kandidat kan du også "stå på listen" uden at føre kampagne, og også på den måde støtte Alternativet. Det er faktisk meget værd for os. Vi har allerede tilsagn fra en kandidat mere til kommunalvalget i Aalborg, og vi håber at flere vil melde sig - især i de to kommuner, hvor vi allerede har kandidater. Der er også god plads på listen til regionsrådsvalget. Hvis du ikke har lyst til at blive kandidat, så mød op til opstillingsmødet for at bakke op og mødes med andre medlemmer og høre om vores kampagneplaner. Dagsorden og andet materiale udsendes senest 24. august, og hvis du vil være kandidat vil vi meget gerne have dit opstillingsgrundlag på mail senest 10. august. Send til: storkreds.nordjylland@alternativet.dk

17.30 - 19.00
Se detaljer

8

sep.

SUPPLERENDE OPSTILLINGSMØDE TIL KOMMUNAL- OG REGIONSVALGET

Dette er sidste opstillingsmøde i forbindelse med kommunal- og regionsvalget 18. november. Vi har allerede tre kandidater til byrådet i Aalborg, én kandidat til kommunalbestyrelsen i Mariagerfjord samt to kandidater til regionsvalget. På dette møde skal vi træffe beslutning om opstilling af flere kandidater, og dagsordenen for mødet er følgende: 1. Valg af dirigent 2. Valg af referent 3. Valg af stemmetæller 4. Præsentation af aspirant(er) 5. Afstemning om opstilling af kandidat(er) 6. Eventuelt Mødet afholdes digitalt på Google Meet. Link: meet.google.com/acz-irxc-wnt Vel mødt til sidste trin før vi for alvor går i gang med at føre valgkamp, og hold øje med jeres indbakke, hvor der kommer nyhedsbreve med information om de kommende kampagneaktiviteter. Reservér gerne allerede nu et par timer om eftermiddagen, lørdag den 25. oktober, hvor valgplakaterne skal hænges op!

17.30 - 19.00
Se detaljer

10

sep.

Lancering af nyt psykiatriudspil

Hvordan skaber vi en psykiatri med plads til håb, kreativitet og menneskelighed? Alternativet præsenterer sit psykiatriudspil – en ny retning for mental sundhed i Danmark - med fokus på de mange forskellige veje til heling: fra klassisk behandling til psykedelisk assisteret terapi til kunst, motion, peers og servicehunde. Den første time af lanceringen får du en kort teaser til de forskellige emner - og derefter åbner vi menneskebibioteket, hvor du får mulighed for en uddybende snak om det, der interesserer dig mest. PROGRAM 14.00 Velkomst v. MF, Karin Liltorp: Hvorfor er der brug for en ny vej i psykiatrien? 14.05 Kevin Mikkelsen: Stifter, Center for Psykedelisk Dannelse: Psykedelika som vej til heling og udvikling 14.10 Brugerhistorie: Hvordan psykedelia hjalp mig gennem mine traumer 14.15 Lotte Frost, Forperson Håb i Psykiatrien: Motion og fællesskab kan være livsreddende 14.20 Patientfortælling: Hvordan ”Håb i Psykiatrien” gav mig livgnisten tilbage 14.25 Christina Ytzen, Chefkonsulent: Om peers som uvurderlig støtte ved psykisk lidelse 14.30 Anders Sørensen, Psykolog, Ph.D: Om samfundssvigt ved udtrapning af psykofarmaka 14.35 Hanne Troensegaard, Chefinstruktør, Servicehundeforeningen: Terapihunde skaber håb og mening 14.40 Birgit Bundesen, Overlæge. Stifter af Nationalt Center for Kunst og Mental Sundhed: Kunst som behandling af psykisk sygdom 14.45 Anna Rieder, Digter og skrivegruppeleder: Poesi som heling 14.50 Kort pause 15.00–15.50 Menneskebibliotek 15.50 Afrunding v. Karin Liltorp 15.00–15.50 Menneskebibliotek I Menneskebiblioteket kan du ’låne’ et menneske i stedet for en bog. Her får du muligheden for en ærlig og oplysende samtale med mennesker, der selv har gået nye veje i psykiatrien – fra psilocybinsvampe til terapihunde, kunst, motion, fællesskab og peer-støtte. Du kan spørge frit om alt, du altid har undret dig over. OBS: Tilmelding senest 7. september til kirsten.hermansen@ft.dk

12.00 - 14.00
Christiansborg Slotsplads 1
Se detaljer

10

sep.

Samtalesalon med kandidaterne

Kære medlemmer i Allerød og Rudersdal! Kandidaterne i Rudersdal inviterer til samtalesalon om deres respektive mærkesager og jeres fokuspunkter i kommunen. Salonen foregår onsdag d.10. September kl. 19 til 21 i fælleshuset i Andedammen hos Lene K. Nielsen. De fire kandidater, Maya Ravnholt, Susie Cowan, Lene K Nielsen og Christa If Jensen vil give et oplæg om det, der interesserer dem mest i Rudersdal, og hvilke ændringer, de vil arbejde for. I må rigtig gerne kommentere og øse af jeres viden. Jeg tager garn med til at hækle blomster af, og I må meget gerne tage en hæklenål nr. 3 eller 2,5 med. Det er så hyggeligt at hækle og snakke politik samtidig. Det gælder selvfølgelig både mænd og kvinder. Borgere fra Allerød er særligt inviterede. Der kan jo være nogen med gode ideer, som vi kan gøre brug af i Rudersdal. [/quote]

17.00 - 19.00
Andedammen 1
Se detaljer

14

sep.

Konference: ”Hjælp din borgmester til en grønnere fremtid”

OBS! Man kan deltage fysisk og konferencen bliver optaget og delt på youtube. TILMELDING til sekretariat@detfaellesbedste.dk mærk din tilmelding ”14.9” - vi arbejder ud fra først til mølle. Søndag den 14. september kl. 11-17 afholder Netværket Grøn Fremtid en landsdækkende konference i Fællessalen på Christiansborg. Overskriften lyder ”Hjælp din borgmester til en grønnere fremtid”. Kommunerne kan spille en meget væsentlig rolle i den grønne omstilling, men gør det meget sjældent i dag. Konferencen ligger ca to måneder før kommunalvalget og fokuserer på, hvad kommunerne kan gøre for en markant grønnere fremtid, der overholder de planetære grænser. Arrangørerne ønsker at støtte lokalpolitikere og grønne kræfter i Danmark til at arbejde for grønne byråd i deres hjemkommune. Det overordnede fokus for konferencen er ”Demokrati & Økonomi, Biodiversitet og Klima”, som vi på konferencen anskuer i forhold til mobilitet & transport, byggeri & anlæg samt infrastruktur, der er det fælles udgangspunkt for de af landets borgergrupper, der indgår i Netværket Grøn Fremtid. Alternativets folketingsgruppe er vært for konferencen i Folketingets Fællessal, som netværket Grøn Fremtid arrangerer. Jeppe Spure Nielsen, vores kandidat i Aarhus Kommune og Region Midtjylland er facilitator for dagen. Bjørn Olsen, vores spidskandidat i Aarhus Kommune, holder inspirationsoplæg undervejs i programmet, der også indeholder oplæg fra en række topforskere inden for miljø og klima samt aktivister imod "sorte infrastrukturprojekter". Efter oplæggene invitereres kommunalpolitikere ind til en debat om kommunernes mulighed for at skabe grøn omstilling. Herefter giver vi konferencens deltagerne mulighed for at formulere konkrete og principielle input til en grøn kommunalpolitik. Det hele samles i en bog, alle kan anvende i forhold til kommunalvalget i deres hjemkommune. Bogen formidles til alle grønne foreninger i Danmark som optakt til kommunalvalget 2025 og hele konferencen streames. Konferencen viser med al tydelighed, at vi i Alternativet går på to ben - som en del af en bredere bevægelse og som et politisk parti - i arbejdet for markante samfundsforandringer! PROGRAM 10:00 - ANKOMST - Vi åbner døren fra kl. 10 og alle skal igennem et sikkerhedstjek som tager tid. Man går ind fra Slotsgården, ved indgangen på højre side af den store hovedtrappe. 11:00 – VELKOMST ved Alternativets folketingsgruppe, Torsten Gejl, der er vært for Folketingets Fællessal, samt Netværket Grøn Fremtid, der er arrangør 11:10 – FØRSTE RUNDE OPLÆG hver á 20 min. • De planetære Grænser - prof. Katherine Richardson, KU • Klimasituationen - Jan Vejnaa Hansen, civilingeniør og ekspert i energi og klima • Doughnut- og Trivselsøkonomi - CEO og iværksætter, Mads Falkenfleth, WELA Tænketank • Biodiversitet, fredning og selektiv udpegning af Natura 2000 - prof. Carsten Rahbek, Biodiversitetsrådet 12:40 – PAUSE MED MEDBRAGT MAD Anne Marie Helger kommer på banen 13:10 – ANDEN RUNDE OPLÆG á 20 min. • Vores Demokrati - advokat Louise Faber • Grønt Mindset, en grøn enkel livsstil med et grønt forbrug • Borger, aktivist, foredragsholder, filosof, iværksætter, Steen Møller • Grønne Byråd som drivkraft i omstillingen - Bjørn Olsen, kandidat Aarhus Byråd for Alternativet 14.15 – KAFFEPAUSE 14.30 – REFLEKTERENDE TEAM af byrådspolitikere, faciliteret af vores facilitator, Jeppe Spure Nielsen. Repræsentanter fra de alle fløje 15.05 – GRUPPEARBEJDE. Deltagerne fordeles i grupper, der arbejder med at formulere input til vores fælles bog, ”Kommunevejviser til en grønnere fremtid”. I hver gruppe er der 7 prs. som drøfter følgende 7 temaer i en nærmere aftalt fordeling: • Overordnet: Hvordan sikrer borgmestre og grønne byråd at kommunen holder sig inden for de planetære grænser? • Byggeriet: Hvad gør det grønne byråd ift. byggeriet? - angiv de fem vigtigste ting • Trafikken: Hvad gør det grønne byråd for at skabe grøn mobilitet? • Energien - Hvordan får vi grøn energi? • Landbruget og maden: Hvordan får vi et landbrug inden for de planetære grænser? • Forbruget: Hvordan får vi et forbrug der kun bruger én Planets ressourcer? - Hvad gør byrådet? • Biodiversitet: Hvad gør kommunerne for at udvide biodiverse områder, i stedet for at indskrænke? 15.45 – GRUPPERNE REFERERER til fællessalen og afleverer deres nedskrevne punkter til input til Kommunevejviseren 16:10 – FÆLLES DEBAT: Hvordan får vi valgt grønne byråd? Hvad er den grønne byrådspolitik? Hvordan kan civilsamfundet støtte deres borgmester og byråd i et gensidigt samspil for grønne kommuner og omstilling? 16.30 – 16:40 TAK FOR I DAG - Netværket Grøn Fremtid slutter af og siger tak for i dag 16:40-17:00 - KULTURINDSLAG, dels som afslutning, dels imellem indslag - Anne Marie Helger Facilitator - Jeppe Spure Nielsen BEGIVENHED PÅ FACEBOOK: https://fb.me/e/6GtwYlTdz TILMELDING til sekretariat@detfaellesbedste.dk mærk din tilmelding ”14.9” - vi arbejder ud fra først til mølle. NB 1. Kom i god tid. Vi åbner døren fra kl. 10 og alle skal igennem et sikkerhedstjek som tager tid. Man går ind fra Slotsgården, ved indgangen på højre side af den store hovedtrappe. 2. Medbring din egen mad, drikke og bestik i en praktisk beholder. Vi bruger ikke tid på opvask og oprydning m.v.

09.00 - 15.00
Christiansborg Slot 1
Maks 200 deltagere
Se detaljer

29

sep.

Check-in-møde - alle medlemmer er velkommen

Forpersonen i hovedbestyrelsen fortæller om sidste nyt og der bliver anledning til at snakke om det, der fylder hos medlemmerne. Alle medlemmer er velkommen. Link til mødet: https://us06web.zoom.us/j/86990032173?pwd=j0rbsbCs2cSTu8AbgAZhcK6Pq9Lj48.1

18.00 - 19.00
Se detaljer

25

okt.

Vi hænger plakater op :-D

Så er der godt fire uger til KV/RV25, og vi må hænge plakater op - juhu! Sørg for at fordele plakater i god tid, så alle medlemmer kan komme ud i deres lokalområde og male Danmark (socialt og) grønt. #SeksPlakaterHver Vi ved godt, at valgplakater er en gammeldags og mærkelig måde at føre valgkamp på, men når vi genbruger plakaterne valg efter valg, hjælper det lidt på miljøbelastningen. Og hvis man arbejder sammen med andre partier (måske især der, hvor der er lidt længere mellem husene), reducerer vi også belastningen fra kørsel. Læs mere om reglerne for plakater her: https://www.valg.im.dk/partier-og-kandidater/valgplakater/

10.00 - 16.00
Se detaljer

27

okt.

Check-in-møde - alle medlemmer er velkommen

Forpersonen i hovedbestyrelsen fortæller om sidste nyt og der bliver anledning til at snakke om det, der fylder hos medlemmerne. Alle medlemmer er velkommen. Link til mødet: https://us06web.zoom.us/j/86990032173?pwd=j0rbsbCs2cSTu8AbgAZhcK6Pq9Lj48.1

19.00 - 20.00
Se detaljer

18

nov.

Kommunal- og regionsrådvalg

Så skal vi op og stemme på vores dejlige kandidater til regions- og byråd i hele landet.

07.00 - 19.00
Se detaljer

24

nov.

Check-in-møde - alle medlemmer er velkommen

Forpersonen i hovedbestyrelsen fortæller om sidste nyt og der bliver anledning til at snakke om det, der fylder hos medlemmerne. Alle medlemmer er velkommen. Link til mødet: https://us06web.zoom.us/j/86990032173?pwd=j0rbsbCs2cSTu8AbgAZhcK6Pq9Lj48.1

19.00 - 20.00
Se detaljer